6 tips på hur du blir expert på att jobba hemifrån

6 tips på hur du blir expert på att arbeta hemifrån

Det är många inom konsultbranschen som uppmanas att arbeta hemifrån. Här nedan kan du läsa mina 6 bästa tips på hur du blir en expert på att arbeta hemifrån.

1. Skaffa dig en gå-till-jobbet-rutin.
Tex kan det vara att du lämnar ungarna på skola/dagis och går sen hem igen och njuter av en kopp kaffe. Det är viktigt att inte bara vakna och börja svara på mail samtidigt som man fortfarande äter frukost i morgonrocken för då suddas gränsen mellan jobb och ledig tid ut och du blir mer stressad.

2. Ta på dig (snygga) arbetskläder trots att du sitter ensam hemma.
Tro det eller ej, detta gör skillnad! Hur du upplever dig själv och din vilja att göra en bra insats. Man blir även mer socialt tillgänglig och har lättare för att lyfta luren och ringa en kollega eller starta ett videomöte. Sen hjälper det dig ytterligare att skilja på jobb och fritid.

3. Välj en plats som du kan fokusera på och som inte förknippas med fritid.
Helst ha ett eget kontor eller skrivbord, men om man inte har ett separat rum så åtminstone en plats där du har en bra arbetsyta. Undvik fåtöljen eller soffan i vardagsrummet hur lockande det än må vara. Större risk att du kollar sociala medier och Aftonbladet istället för jobbmailen då.

4. Se till att ta minst 30 minuters promenad under dagen.
Om du inte har lämning av barn på morgonen som en rutin, ta en promenad efter lunchen eller en annan tid som passar dig. Att promenera hjälper att sortera tankar och idéer och det är vanligt att man löser problem på arbetet när man är ute och går. Promenader är alltså inte bara bra för kroppen utan för din prestation på jobbet.

5. Gör dig synlig och kommunicera proaktivt med dina kollegor.
Om ni kör Slack, skapa en kanal för ditt team och använd den. Annars skicka mail, använd Zoom, Skype eller liknande, eller lyft luren. Dina kollegor behöver dig trots att du inte är där fysiskt. Och du behöver dom.

6. När du är klar med jobbet, ha en lämna-jobbet-rutin.
Packa undan datorn och byt om igen till mer bekväma hemmakläder. Detta stärker känslan av ”hemma igen från jobbet” och det är viktigt med den skillnaden. Annars kan du fastna i suget att kolla jobbmailen hela kvällen. Att lära sig att jobba effektivt hemifrån handlar lika mycket om att lära sig att inte jobba ihjäl sig.

Hela orginalinlägget finner du här.

Har du några tips på när man arbetar hemifrån?