VLCD

av Camille
mätamage

Jag har tidigare gått en VLCD, för er som inte vet vad det är så står VLCD för Very Low Calorie Diet, energiinnehållet per dag får inte understiga 450 kcal (1880 kJ) per dag eller överstiga 800 kcal (3350 kJ). Det krävs en del disciplin och en jävlar anamma för att klara sig igenom dieten. Och har man de som krävs så märker man stora förändringar rätt så omgående. Och eftersom jag inte har gått ner mina mammakilon så ska jag nu se till att jag får bort dom och att jag dessutom kan hålla min målvikt.

Bra att tänka på:

Under en VLCD är det viktigt att dricka rikligt med vatten varje dag och undvika hård träning. VLCD-måltider ska inte förtäras av gravida, ammande, barn, ungdomar, äldre, personer med hjärt-och kärlsjukdomar, personer med typ 1-diabetes eller personer med andra metabolismstörningar. Förtär inte Nutriletts shakes och soppor i mer än tre veckor utan samråd med läkare.

Hur gör man då? Kanske ni undrar. Jag har valt att använda mig av Nutrilett. Eftersom det passar mig och jag älskar deras chokladsmak. Japp, jag älskar choklad och dom andra märkerna som finns där ute som också har choklad. Smakar inte så gott. Det är en mer tydlig pulversmak om man jämför med Nutrilett egna.

Vad händer med kroppen när man går på VLCD? Deras VLCD-dieter är den snabbaste vägen till att gå ner i vikt. Man byter ut sina vanliga måltider mot Nutriletts måltidsersättningar, som har ett mycket lågt innehåll av kalorier. Detta gör att man ligger på ett kaloriunderskott och man går ner i vikt. Men vad händer egentligen i kroppen när du går på en Very Low Calorie Diet (VLCD)?

4 fakta om VLCD

  1. En VLCD diet innehåller en typ av ersättning till din vanliga kost, ofta shakes. De ger 800 kalorier eller mindre per dag och innehåller protein, kolhydrater, fiber och den rekommenderade dagliga kvoten för vitaminer och mineraler.
  2. Dieten ger en begränsad mängd energi (kalorier) till kroppen varje dag. Detta räcker inte för att möta kroppens energibehov, och kroppen börjar därför att bryta ner egna fettlager och muskelvävnad för att producera energi. Detta leder till snabb viktminskning.
  3. Under denna diet för viktminskning är cirka tre fjärdedelar av vikten du förlorar kroppsfett och en fjärdedel är muskler.
  4. Dieten rekommenderas att användas i högst i 3 veckor.

Text hämtad från Nutriletts hemsida. För att veta mer om hur man sin hunger under en VLCD diet, klicka här.

Hur är det med träning under VLCD? Man bör inte öka sin fysiska aktivitet särskilt mycket samtidigt som man börjar gå på en Nutrilett-diet för snabb viktminskning. Din kropp kommer ha ett energiunderskott på grund av den låga mängden kalorier du får i dig. När kroppen börjar anpassa sig, kan man börja med enkla övningar som kan öka över tid.

När man går ner i vikt snabbt kommer ämnesomsättningen att minska och förbruka mindre energi. Kroppen förlorar till viss del muskelmassa och motion kan vara till stor hjälp. Promenader, cykling, simning eller annan aktivitet är viktigt för att hålla ämnesomsättningen uppe.

Jag är så sjukt taggad på att få komma igång med detta. Starten kommer att ske på måndag. Denna helgen tänkte jag gotta mig med min familj sen får allvaret ske nästa vecka. Jag vet att jag kommer att lyckas, jag har gjort det förr och denna gången är inget undantag.

Har ni frågor kring dieten, var inte rädd för att fråga. Jag hjälper er gärna i den mån jag kan. Är det så att ni vill göra detta tillsammans med mig, så självklart ska vi göra detta tillsammans. Vi kan peppa varandra, skrika på varandra, få våra utbrott med varandra. ALLT ALLT ALLT och lite därtill som tillkommer när man är hungrig, frustrerad eller allmänt låg.

NU KÖR VI!

Andra inlägg att läsa